6.9.2019.

Izvor slike: Pexels

Vožnja u šesnaestoj brzini

Automobili imaju pet brzina, kamioni ih imaju do 16, a njihova masa može zajedno s teretom doseći do 40 tona. Pročitajte više o tvrtkama koje se bave prijevozom tereta, o prijevozu opasnih tvari i saznajte što je ADR oprema, čime se bavi špediter i brojne druge zanimljivosti vezane uz domaći i međunarodni prijevoz tereta.

Obrazovanje za vozača kamiona


U Hrvatskoj nema formalnog obrazovanja za vozača kamiona, već za učenike postoji školovanje za vozače motornih vozila. Nakon srednje škole usmjeravaju se u pojedina zanimanja. Za obavljanje poslova vozača motornog vozila je potrebno završiti srednje strukovno obrazovanje u trajanju od tri godine, a nakon završetka obrazovanja se polaže završni ispit te se stječe kvalifikacija za tržište rada.  
Također, obrazovanje za ovo zanimanje provodi se i u okviru sustava obrazovanja odraslih unutar nastavnih planova i programa za područje cestovnog prometa. 


Prema procjenama Udruženja cestovnog teretnog prometa Hrvatske gospodarske komore, nedostaje na tisuće profesionalnih vozača u hrvatskom gospodarstvu, broj premašuje odobrenu kvotu za uvoz stranih vozača (1000 vozača).

Vozač kamiona u Hrvatskoj može zaraditi i do 15 tisuća kuna mjesečno, što nije daleko od prosjeka Austrije i Njemačke na primjer, gdje su plaće samo nekoliko stotina eura više. Međutim, prevelika davanja na plaće opterećuju poslovanje naših prijevoznika. Zbog takve situacije vozači odlaze raditi u inozemstvo, na primjer u Njemačku gdje se plaća po satu i isplaćuje se samo plaća, dok se u Hrvatskoj primanja vozača sastoje od plaće i dnevnice. Kada vozač u Hrvatskoj ode na bolovanje, kod nas mu zbog toga isplate tek minimalac koji se inače isplaćuje na račun, a ostatak se isplaćuje kroz dnevnice. U drugim zemljama vozači dobiju punu plaću na bolovanju. 

Vozači kamiona rade i do 15 sati dnevno, što uključuje maksimum od 15 sati vožnje, a ostatak vremena otpada na utovar i istovar, osiguravanje tereta i papirologiju. Pripisano im je najmanje 9 sati sna, a dnevno prelaze i do 800 kilometara.
Vozač prije puta dobije nalog za prijevoz tereta, nakon toga provjerava je li teret ispravno smješten, a na granici obavlja poslove s dokumentacijom u vezi s teretom koji prevozi. 

Nažalost, kod nas se odvijaju i manipulacije tahografima pa vozači ostaju unutar zadane norme na svojoj kartici, a nakon toga prelaze na karticu drugog vozača i dnevno prevale više kilometara nego li je zakonski propisano i dopušteno. Vozačima to nije u interesu, ali postoje poslodavci koji to prakticiraju i dovode u opasnost svoje vozače i ostale sudionike u prometu.
U Hrvatskoj su kazne za vožnju na dvije kartice od 15 do 40 tisuća kuna za poslodavca. U Njemačkoj te kazne idu sve do 150 tisuća kuna, a u Italiji se kamion zapljenjuje na dvije godine. 


Uspješne tvrtke poput Volvo Trucks konstantno ulažu u nove tehnologije i rade na smanjenju potrošnje goriva pametnim rješenjima. Inicijativom "Računa se svaka kap" zaposlenici tvrtke Volvo Trucks osmislili su top deset štedljivih funkcija.

Direktor za usavršavanje vozača u kompaniji Volvo Andrew Low je rekao da i najiskusniji vozač može postati učinkovitiji, ističući prednosti tečaja učinkovite vožnje kompanije Volvo za njihove zaposlenike. Radi se o tečaju koji kompaniji Volvo pomaže u smanjenju troškova goriva do 10%. U okviru sustava za upravljanje voznim parkom kompanije Volvo Trucks pod nazivom Dynafleet, neprestano se prikupljaju podaci iz kamiona koji pomažu vozaču prepoznati područja u kojima mogu napredovati u svrhu učinkovitije potrošnje goriva. Putem web-portala i aplikacije sustava Dynafleet upravitelji voznih parkova mogu pratiti i analizirati rezultate pojedinačnih vozila i vozača. 
Izračunava se ocjena učinkovite potrošnje goriva uz naglašavanje četiri područja ponašanja tijekom vožnje:

  • predviđanje i kočenje
  • prilagođavanje brzine
  • korištenje motora i mjenjača
  • mirovanje

Ocjeni se može pristupiti preko telefona ili tableta, a pruža pregled usporedbe rezultata vozila i vozača koji su po rezultatima rangirani.


Prijevoz tereta


Kamion ili teretno vozilo je motorno vozilo veće od kombija, a služi za prijevoz većih količina tereta u cestovnom prometu.

Zanimljivosti:

  • automobili imaju pet brzina, a kamioni ih imaju do 16
  • kamioni ili teretnjaci mogu imati masu veću od 40 tona
  • kako bi bolje rasporedili teret, kamioni često imaju 12 ili 16 kotača
  • kamione obično pokreću dizelski motori, a automobile benzinski 
  • najdulji kamion je Arktički snježni vlak koji je dugačak 174 m i ima 54 kotača
  • kiper je kamion koji se koristi za građevinske svrhe, sa sandukom iz kojeg može isprazniti teret
  • cisterna može prevoziti tekuće i rasute terete poput naftnih derivata, vode, mlijeka i ostale
  • šleper ili tegljač sa sobom vuče jednu ili više poluprikolica za prijevoz velike količine robe


Klanatrans iz Rijeke u svojoj floti ima preko 60 šlepera čiji kamioni prelaze cestama Slovenije i Bosne i Hercegovine, Mađarske, Češke, Slovačke, Poljske, Italije, Francuske pa sve do Španjolske.

Izvor fotografije: tvrtke.hr, Klanatrans d.o.o.


  • labudica je poluprikolica koja prevozi teret, vozila ili radne strojeve koji nisu namijenjeni za samostalan prijevoz cestom
  • kamion kran ili kamion dizalica pomoću krana može istovariti teret koji prevozi

Prijevozom opasnih tvari smatra se prijevoz tvari koje mogu ugroziti zdravlje ljudi, izazvati zagađenje okoliša ili nanijeti materijalnu štetu. 
Radi se o tvarima koje imaju dokazane toksične, nagrizajuće, nadražujuće, zapaljive, eksplozivne ili radioaktivne učinke, ali i o sirovinama od kojih se proizvode opasne robe i otpadi, ako imaju svojstva opasnih tvari. 

Picotrans iz Sinja sa svojim voznim parkom od 12 moderno opremljenih vozila, nudi prijevoz opasnih tereta, s osiguranom ADR („Europski sporazum o međunarodnom cestovnom prijevozu opasnih tvari“) opremom za prijevoz opasnih tereta. 

Izvor fotografije: tvrtke.hr, Picotrans d.o.o


ADR oprema
obično sadržava:

  • ADR torbu
  • ADR komplet za ispiranje očiju
  • zaštitne ventilirajuće naočale
  • ADR šljem
  • zaštitne čizme
  • ADR bezrukavnik
  • rukavice za kiselinu
  • treptajuću lampu
  • ADR vreću za pijesak
  • ADR vreću otpornu na kiselinu
  • ceradu za pokrivanje šahti
  • 2 trokuta
  • ADR plinsku masku s filterima
  • ADR ručnu baterijsku lampu (ATEX)
  • ADR lopatu, sklopivu aluminijsku

Opus one d.o.o. iz Varaždina nudi usluge domaćeg i međunarodnog prijevoza tereta i roba te logističke usluge i skladištenje krute robe. 
 
  
Obrt za domaći i međunarodni cestovni prijevoz robe, Autoprijevoz Česnik iz Suhopolja na području Virovitičko-podravske županije, čiji stručni djelatnici obavljaju cestovni prijevoz robe, transport rasutih tereta, prijevoz pijeska i šljunka na području Hrvatske te unutar Europske unije, sigurno i pouzdano obavljaju posao za vas.


Annimi Commerce iz Dubrovnika uspješno obavlja poslove međunarodnog otpremništva, carinskog posredovanja, skladištenja, organizacije transporta, posredovanja kod osiguranja robe te prijevoz tereta i robe. 


Koralšped-Umag tvrtka je specijalizirana za poslove špedicije, otpremništva, savjetovanja za poslove transporta i posredovanja u poslovima špedicije na području zemalja EU te istočnog tržišta.


Tvrtke iz djelatnosti prijevoza robe i tereta možete pretraživati na našoj poslovnoj tražilici. 

Špediter organizira prijevoz robe i brine o njenoj otpremi, a za obavljanje poslova špeditera potrebno je završiti preddiplomski/diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij cestovnog, željezničkog i/ili poštanskog prometa.
Špediteri na temelju primljenih naloga organiziraju prijevoz robe, primaju i izdaju narudžbe te brinu o njihovoj realizaciji i otpremi robe. Također, vode brigu i provode nadzor pravilne distribucije pošiljaka, pravilno osiguranje pošiljaka, daje upute i usklađuje rad carinskih deklaranata, vodi brigu o provođenju carinskih postupaka u skladu s propisima, likvidira i potvrđuje račune dobavljača i obavlja brojne druge poslove. Moraju poznavati barem jedan strani jezik (engleski, njemački, talijanski), biti organizirani i komunikativni. 


Najjednostavnije rečeno, pojam špediter podrazumijeva tvrtke koje se bave carinjenjem, a kurirske službe i pošta su i prijevoznici i špediteri koji se bave dostavom pošiljaka i pružaju usluge carinjenja pošiljaka.


Primjeri takvih tvrtki:

  • Overseas Express
  • GLS Croatia (General Logistics Systems)
  • DHL
  • UPS (united Problem Solvers)
  • DPD
  • DSV 

DSV, danska transportna i  logistička kompanija s više od 80 podružnica u svijetu, je najvrjednija transportna tvrtka na svijetu prema podacima stranice Statista.com. Njena vrijednost prošle godine dosegla  je 14,9 milijardi američkih dolara.


Naručivanje robe iz inozemstva


Ulaskom Hrvatske u EU više se ne carini roba, osim one koja dolazi izvan EU. Često su potrošači neinformirani s carinskim propisima u državi i mogu biti nezadovoljni zbog dodatnih troškova koje nisu očekivali.

Carinska uprava na svojoj stranici savjetuje građane da se, prije naručivanja robe iz inozemstva, detaljno informiraju o uvjetima pružanja usluga prijevoza, dopreme i posredovanja u carinjenju takve robe, kao i o cijenama pružanja takvih usluga kod tvrtke koja će robu dostaviti.

Kada naručujete robu putem web shopa iz zemalja EU, u pravilu su na toj stranici navedeni troškovi poštarine koji se mijenjaju ovisno o zemlji iz koje se roba naručuje i ako se radi o malom paketu, ne bi trebali imati dodatnih troškova van toga. Hrvatska Pošta uručivanje malih paketa (do 2 kilograma) naplaćuje 4,5 kn i to bez obzira je li za naručenu robu pisalo da je besplatna poštarina, osim ako se ne radi o drugoj kurirskoj službi.

Kada naručujete robu iz trećih zemalja, odnosno zemalja koje nisu članice Europske unije, primjenjuju se drugačija pravila. 

Izvor fotografije: Ministarstvo financija, Carinska uprava


Izvanredno, ako je roba koju ste naručili teža od 0,5 kg, a zadržana je na carini duže od 3 dana, tada morate platiti 1,10 kn svaki dan koji će proći nakon toga potreban za obradu pošiljke. 
Autorica: Ines Ivanović

Ostavite komentar

Komentari

Budite prvi koji će komentirati...
X
Kolačići

Kolačići ("cookies") omogućuju pravilno funkcioniranje ove stranice. Daljnjim korištenjem ove stranicu prihvaćate korištenje cookies (kolačića) i pravila o privatnosti. Više o tome pročitajte ovdje