7.6.2019.

Izvor slike: Unsplash

Brinite o svom brodu i on će brinuti o vama

Život u oceanu započeo je prije 3.1 do 3.4 milijardi godina, dok se život na kopnu pojavio tek prije oko 400 milijuna godina. Pročitajte zanimljivosti o životu u moru, pomorstvu i njegovoj važnosti u svjetskoj trgovini. Poznato je da je kruh pomoraca kruh sa sedam kora, a što je viši životni standard u zemlji, zanimanje za pomorstvom opada. Prisjetimo se i nekih zanimljivih događaja iz povijesti hrvatskog brodarstva i pomorstva, ali i sadašnjih događaja i napretka industrije.

Život u oceanu započeo je prije 3.1 do 3.4 milijardi godina, dok se život na kopnu pojavio tek prije oko 400 milijuna godina. Morski život uvelike doprinosi čovječanstvu i donosi nam razne pogodnosti poput hrane, lijekova, transporta i turizma.

Zanimljivosti i život u moru:
  • većina vulkanskih aktivnosti, više od 80%, odvija se u oceanima
  • morske spužve nemaju glavu, usta, oči, pipke, kosti, srce, pluća ni mozak, ali žive su 
  • jedna vrsta rakova ("Horseshoe crab") doprinosi medicini jer ima lijek za toksine koji uzrokuju septički šok; te rakove često nazivaju živućim fosilima
  • plavi kitovi najveće su životinje na svijetu (premašuju veličinu dinosaura); srca su im veličine malog automobila i teže više od 150 tona
  • morski psi nemaju nijednu kost u tijelu i njihov je kostur napravljen od tvrde hrskavice 
  • električne jegulje su jedina vrsta koja može proizvesti električni naboj sve do 600 volti, što je dovoljno za napajanje 10 žarulja
  • kornjače žive na svim kontinentima osim Antarktike, a zelene kornjače mogu preživjeti bez disanja čak pet sati
  • zbog vrlo sličnog kemijskog sastava koralja i ljudskih kostiju, koralji se često koriste pri transplantaciji kostiju čovjeka
Ljudi oduvijek koriste more za transport tereta. Prvi brodovi bili su pojedinačna debla kojima se prevozio manji i lakši teret. Nakon toga su debla počeli vezati zajedno da bi mogli prevoziti veće terete. 

Tijekom 19. i 20. stoljeća, izumljeni su kruzeri koji su prevozili ljude diljem svijeta. U kasnom 20. stoljeću razvijeni su kontejnerski brodovi, što je dovelo do današnje brodarske industrije. Cijena izrade brodova može premašiti 200 milijuna američkih dolara. 



Četiri petine svjetske trgovine odvija se preko mora zbog čega se pomorstvo smatra jednim od pokretača globalizacije. U industriji pomorstva došlo je do brojnih poboljšanja u aspektu tehnologije, povećala se brzina i veličina brodova i smanjeni su troškovi prijevoza. 
Transport dobara pomorskim putem je najzeleniji oblik prijevoza, a utjecaj kontejnerizacije na svijet je još uvijek podcijenjen. 
Kao mjesto najprometnijih kontejnerskih luka poznati su Filipini. Također, velika većina moreplovaca zaposlenih u industriji pomorskog transporta dolazi iz Filipina.

Pomorstvo u Hrvatskoj

Što je u zemlji viši životni standard, zanimanje za plovidbu pada. Kruh pomoraca se stvarno može nazvati kruhom sa sedam kora. Statistički gledano, svaki se dan sudari ili nasuče pet brodova, a godišnje život na svjetskim morima izgubi 250-800 ljudi. 
Prema podacima Lučke kapetanije broj pomoraca 2008. godine iznosio je 3.850, a u 2011. se popeo na 4250. 2013. godina pamti se kao vrlo teška godina za domaće i svjetske brodare i broji 4869 pomoraca. Navedeno se odnosi na pomorce iz Splita i okolice, a u međunarodnoj plovidbi. 
Naši se pomorci obrazuju u osam srednjih pomorskih škola, četiri pomorska visoka učilišta i 22 specijalizirana pomorska učilišta u Hrvatskoj. 

Mala i neovisna hrvatska kneževina - Neretvanska država je 18.9.887.  porazila Mlečane i prisilila ih da plaćaju danak za slobodnu plovidbu Jadrana sljedećih stotinu godina, taj datum slavimo kao Dan Hrvatske ratne mornarice.

Začetkom renesanse pomorstva i brodarstva na južnom Jadranu možemo nazvati 14. stoljeće. Većinu jadranske obale zaposjedali su Mlečani, ali Dubrovnik je bio na vrhuncu gospodarske moći, a u 16. stoljeću imao je treću najjaču pomorsku flotu na svijetu.
Dubrovčani su se najviše ponosili kvalitetan način gradnje galijota i karata. Te Velike trgovačke brodove je zbog njihove posebnosti u svojim djelima spominjao čak i William Shakespeare. 
1869. godine je austrijska fregata, ratni brod "Donau"bila spremna za put oko svijeta, a kretali su od Pule.
To putovanje, koje je potrajalo gotovo dvije godine, označavalo je prvo putovanje na kojem Hrvati na jednom brodu obišli cijelu Zemlju.

Fregata je prateći ratni brod koji služi za izviđanje te pratnju ratnih i trgovačkih brodova, zbog svoje brzine i naoružanja. 

"Zlatno doba" hrvatskog brodarstva činile su kompanije poput "Jugolinije", “Tankerske plovidbe Zadar”,, “Jadroplova”, “Atlantske plovidbe Dubrovnik”, “Uljanik plovidbe”, “Lošinjske plovidbe”, “Šibenske plovidbe” itd. Hrvatska flota je držala 90% putničke i 70% teretne flote Jugoslavije. 

2018. godine hrvatsko se gospodarstvo spominje u objavljenoj radnoj verziji izvješća Svjetske banke o promjenama u svjetskom biznisu za iduću godinu, zahvaljujući projektu “SailRouter”.
Radi se o softveru za efikasniju, jeftiniju i štedljiviju plovidbu. U Hrvatskoj je projekt dobio dvije državne razvojne potpore od agencije HAMAG-BICRO. U potrazi su za investitorima i partnerima. Problem je što većina investitora gleda na brzi povrat uloženog, a to je teško ostvariti u maritimnim djelatnostima. Brodske kompanije nisu sklone inovacijama. 

SailRouter je ideja potekla od Dina Mandića, Splićanina kojem se kasnije pridružio i profesor Luka Grubišić sa zagrebačkog Prirodno-matematičkog fakulteta.
Mandić je objasnio da je bit da softver na osnovu gibanja brodova prepozna valove, stanje mora i određuje optimalnu rutu, što može smanjiti potrošnju goriva za čak 10%. Zamisao je da SailRouter potpuno zamijeni radare na brodovima trgovačke flote. Ovaj softver također omogućuje nadzor i menadžment broda daleko od njegova zapovjednog mosta, iz iz ureda brodovlasnika ili iz čarter kompanije.

Aplikacija podržava regulativu smanjenja emisije CO2 plinova u međunarodnom transportu morima. Također, jednostavna je i može se instalirati preko mobilnog uređaja ili računala. Razmjenom informacija senzora aplikacije na brodu i središnjeg softvera, odabire se najkraća ruta plovidbe, najmanji otpor mora što vodi optimalnoj potrošnji goriva. 

Nedavne, dobre vijesti pristižu iz splitske tvrtke"Catamaran line" , koja je uvođenjem brzobrodske linije kojom će avioputnici u samo 20 minuta stići do Gradske luke, u Hrvatskoj kreirala jedinstvenu uslugu zbog koje će putnici izbjeći gužve i čekanja na prometnici kroz Kaštela. Ukrcaj putnika odvijat će se na Gatu sv. Nikole kod Lučke kapetanije i na brodskom pristaništu Resnik, a dvotrupac kapaciteta 145 putnika će tijekom sezone isplovljavati po 10 puta u oba smjera.

U svojoj djelatnosti održavanja trajektne linije kopna s otokom, Rapska plovidba d.d. ima dizalicu u luci Rab i suhu marinu u mjestu Palit u koju se može smjestiti više od 100 plovila. 
Četiri trajekta Rapske plovidbe d.d.: "Četiri zvonika", "Barbat", "Sveti Marin" i "Sveti Kristofor" plove na liniji Stinica - Mišnjak i ta linija traje manje od 18 minuta.


Izvor fotografije: Rapska plovidba d.d.

Izvor fotografije: Rapska plovidba d.d.

Usluge krstarenja Jadranom motornim jedrenjakom Amorena nudi Amorena Charter iz Jesenica. Upoznajte skrivene uvale i neke od najljepših luka Mediterana iz udobnosti luksuzno opremljenih kabina, a također možete uživati u gastronomskim delicijama u prostranom restoranu na gornjoj palubi. Amorena jedrenjak je s tri jarbola izgrađen 2011. godine s kapacitetom od 19 kabina za goste.

Izvor fotografije: Amorena Charter


Prijevoz prekooceanskih tereta širom svijeta obavlja Liburnia Pomorska agencija d.o.o.sa sjedištem u Opatiji. Na prvom mjestu im je sigurnost ljudi, tereta, brodova i okoliša, a njihova rješenja su prilagođena individualnim potrebama klijenta te se detaljno analiziraju i istražuju prije predstavljanja klijentu.

Izvor fotografije: Liburnia Maritime Agency

Tvrtka Oblamar d.o.o. ističe se uspješnim poslovanjem u području pomorskog prijevoza i otpremništva. Sa sjedištem u Dubrovniku, posluje od 1993. godine.

Nautički turizam u Hrvatskoj 

Rezultati istraživanja "Stavovi i potrošnja nautičara u Hrvatskoj - TOMAS NAUTIKA Jahting 2017" pokazali su da je u 2017. godini zabilježen izraziti porat zadovoljstva nautičara svim elementima nautičke i turističke ponude u odnosu na 2012. godinu. Najbolje rangirani elementi bili su ljepota prirode i krajolika, osobna sigurnost, ekološka očuvanost i brojni drugi elementi vezani uz ponudu marina i čartera. 
Nautički turizam od ostalih oblika turizma bitno razlikuje česta ili svakodnevna promjena boravka zbog plovidbe. Hrvatski nautički turizam još uvijek nije iskoristio sav svoj razvojni potencijal unatoč velikom potencijalu. 
Kao jedno od najmirnijih i najbistrijih na Sredozemlju, Jadransko more je odlično mjesto za plovidbu i obilazak prirodnih ljepota ili za uživanje u ribolovu. Hrvatska obala ima 1244 otoka, otočića, hridi i grebena. U suvremenim marinama možete unajmiti jahtu i pohađati profesionalne tečajeve jedrenja. Nautičari najviše posjećuju nacionalni park Kornati.
Nautički turizam luka je 2017. ostvario prihod od 855 milijuna kuna. Istraživanje je obuhvatilo 140 luka nautičkog turizma na morskoj obali Hrvatske. 


Izvor fotografije: Unsplash

U početku zamišljena kao obiteljska tvrtka za poljomehanizaciju, Adriatic Industrial Commerce iz Trogira proširio je svoje poslovanje i na nautički program sa širokom ponudom rezervnih dijelova renomiranih proizvođača. Pogledajte koje sve usluge nude. 

Izvor fotografije: AIC Trogir 


Svim potrebnim dijagnostičkim uređajima i alatima, rezervnim dijelovima kao i potrošnim materijalom za servis brodova i motora, opremljena je tvrtka Brodomehanika d.o.o. iz Kučina u okolici Splita. Ovlašteni su serviseri za unutarnje i vanbrodske motore poznatih svjetskih proizvođača kao što su MerCruiser, CMD, WV Marine, Mercury, Mariner, Tohatsu, Suzuki Marine i pneumatskih i plastičnih plovila proizvođača Quicksilver, Valiant, Arvor i RIS Marine.

Izvor fotografije: Brodomehanika d.o.o.


Jedan od najstarijih servisa i zimovališta na sjevernom Jadranu je Brodomehanika u vlasništvu obitelji Gašparović sa sjedištem u Crikvenici koja uz servis i suhu marinu sa zatvorenom halom, također pruža usluge dizanja i spuštanja plovila, podvodnog bojanja, zaštite trupa broda te transport prikolicama do suhe marine. 

Izvor fotografije: Brodomehanika.hr


Kao pokretna radionica s najmodernijim alatima za popravak, bojanje i održavanje brodova radi Coma Car d.o.o. Kompletan tretman vašeg broda; bojanje, kitanje, poliranje, lakiranje unutarnjih i vanjskih površina, opskrbu rezervnih dijelova i ostale usluge.

Izvor fotografije: COMA – C.A.R. d.o.o.

Tvrtka Luka Marine Murter d.o.o. posjeduje certifikat Hrvatskog registra brodova za ovlaštenu servisnu radionicu te uspješno posluje na području servisa brodskih motora i plovila, kao ovlašteni servis i dealer za  Absolute Yachts , Volvo Penta motore i Volvo Penta pogone, Agilis Jet Tenders, Humphree stabilizatori i peraje. Nalaze se na središnjem dijelu Jadranske obale na otoku Murteru, u mjestu Murter. 

Izvor fotografije: lukamarine.hr

MRS Servis d.o.o. na području Splitsko-dalmatinske županije, u Podstrani, nudi usluge cjelogodišnjeg, periodičkog i intervencijskog servisa brodskih motora, a njihova prodajna ponuda sadrži VM motore, Lombardini Marine motore i Vetus motore. Velika prednost po kojoj se izdvaja MRS Servis je mogućnost dolaska brodicom putem mora kako bi izvršili brze intervencije, kao i testirali motor i plovilo u moru. 

Izvor fotografije: MRS servis d.o.o.
Autorica: Ines Ivanović

Ostavite komentar

Komentari

Budite prvi koji će komentirati...
X
Kolačići

Kolačići ("cookies") omogućuju pravilno funkcioniranje ove stranice. Daljnjim korištenjem ove stranicu prihvaćate korištenje cookies (kolačića) i pravila o privatnosti. Više o tome pročitajte ovdje